Iets minder dan twee decennia geleden heeft Haager GmbH & Co. KG nog vrijwel uitsluitend haken, ogen en andere accessoires van edelmetaal voor de juweliersbranche. In tegenstelling tot veel andere juwelenfabrikanten uit Pforzheim overleefde het bedrijf met een lange traditie de neergang van de industrie door een vooruitziende blik op het eigen bedrijfsmodel. In plaats van het maken van sieraden onderdelen, genereert het bedrijf vandaag de dag 90 procent van de omzet met accessoires voor fabrikanten van medische technologie producten. Haager garandeert onder andere de hiervoor benodigde precisie door middel van een ZEISS O-INSPECT, en de precieze afstelling van de meettaster wordt ook geleverd dankzij een meettaster afstel gereedschap van ZEISS Industrial Metrology.
Meettaster afstel gereedschap verkort de insteltijd en voorkomt asfouten.
Van de juwelen tot de medische industrie
Er zijn 15 jaar verstreken sinds de senior partner van Haager GmbH & Co. KG terugkwam van een beurs met een nieuw idee; in plaats van alleen maar sieraden te produceren zoals in het verleden, zou het bedrijf zich moeten oriënteren op de medisch-technische industrie. De Duitse juwelenindustrie, die vooral in de "Gouden Stad" Pforzheim gevestigd was, had namelijk moeilijke tijden achter de rug. Haager nam om te beginnen kleine projecten voor individuele fabrikanten van medische technologie op zich, om zo de nodige knowhow voor het nieuwe gebied te ontwikkelen. "Het spreekt voor zich dat de eisen met betrekking tot de precisie en de kwaliteit van het oppervlak in de medische techniek aanzienlijk hoger zijn dan in de juweliersbranche. Maar de basisvereisten om dit te bereiken waren zeker aanwezig", zegt Stephan Lehnert, kwaliteitsverzekeraar bij Haager. De reacties van de klanten op de kwaliteit van de producten stimuleerden de huidige senior partner om geleidelijk aan te investeren in een nauwkeuriger machinepark en om de productieruimte uit te breiden. Een hoge investering die zich heeft terugbetaald, zegt Lehnert: Het middelgrote bedrijf kan nu ook tolerantiespecificaties van enkele micron garanderen en "onze productieruimte zal binnenkort uitgeput zijn als gevolg van de omzetgroei". De hoge kwaliteit van de Haager-producten wordt ook ondersteund door de registratie van end-to-end machinegegevens. "Wij registreren alles wat momenteel mogelijk is, van machinedata tot kwaliteitsgegevens en genereren daaruit informatie die onze processen en onze kwaliteit optimaliseert", legt Lehnert uit.
Afgestemd op de nuldefectstrategie
Het bedrijf met 35 werknemers heeft de afgelopen zes jaar vertrouwen gesteld in de momenteel zwaar gehypete formule voor het succes van end-to-end dataverwerving. De successen zijn nu al merkbaar: De insteltijd en daarmee de uitvaltijd van de machines is geoptimaliseerd. En de statistische evaluatie van de kwaliteitsdata betekent dat "we nu ook eerder kunnen herkennen of de processen stabiel lopen en welke punten we moeten optimaliseren". Naar de mening van de kwaliteitsmanager scheidt de permanente en pro-actieve zelfoptimalisatie het kaf van het koren in laatste instantie. Want één ding weet hij zeker: in de toekomst zullen fabrikanten van medische technologie de onderdelen van hun leveranciers zonder controle in hun producten willen integreren, om redenen van tijd en kosten. En leveranciers die de zogenaamde "zero defect"-strategie niet als een specifiek doel definiëren, zullen zeer snel aan de buitenkant naar binnen kijken - permanent. Lehnert kan dit begrijpen: zo wordt bijvoorbeeld een metalen onderdeel voor de endoscopie, dat in Pforzheim wordt vervaardigd, in Japan voorzien van een lens en een chip. Als het metalen onderdeel voor 17 euro uit Pforzheim niet voldoet aan de beloofde kwaliteit, gooit de fabrikant volgens Lehnert meer dan 3.000 euro weg. Daarbij komt nog de schade aan de reputatie van de leveranciers van de medische hulpmiddelen, vooral als de patiënten schade oplopen. De medewerkers van Haager GmbH geven daarom de hoogste prioriteit aan het thema kwaliteit en vertrouwen op een ZEISS O-INSPECT voor een zeer nauwkeurige meting van de toleranties voor vorm en positie.
Nadat we hadden uitgelegd dat onze hoekaanpassingen nauwkeurig zijn, omdat we met de FixAssist werken, kwamen de kwaliteitsmanagers van onze klanten zelf kijken. Zij monteerden hun styli op onze FixAssist in een mum van tijd. En ziedaar: Hun resultaten zijn achteraf met die van ons overeengekomen.
Stephan Lehnert, Quality Assurance
Kwaliteit en processen onder controle
Verschillende aspecten spraken voor de ZEISS machine. Enerzijds de brede verspreiding in de industrie. Dit komt omdat de implementatie van een "zero defect"-strategie "een intensieve werkrelatie van de kwaliteitsmanagers over alle bedrijfsgrenzen heen" vereist. Maar Lehnert hechtte ook veel belang aan een intuïtieve bediening en eenvoudige programmering: "We hebben naar verschillende meetmachines gekeken en de precisie en de eenvoudige bediening van de ZEISS O-INSPECT hebben indruk op ons gemaakt". Haager produceert een groot aantal onderdelen in kleine series en kan vele uren werk besparen als het meetprogramma snel kan worden geprogrammeerd. Het familiebedrijf bespaart nog meer tijd nu het ook met de ZEISS FixAssist werkt. Dit is een apparaat waarmee tastersystemen veel sneller kunnen worden geassembleerd. Iets wat vroeger tot 2 uur duurde in complexe stylussystemen kan nu met de FixAssist in een paar minuten worden gedaan: Klem de stylusplaat vast, draai de schroeven los met de zeskantsleutel en stel de stylus in. Als de afstelling perfect is, hoeven alleen de schroeven nog maar te worden aangedraaid. Ten minste twee robijnrode styli die elk 150 euro kosten, kwamen vroeger elke maand in de prullenbak terecht, omdat ze tijdens de afstelling op de vloer vielen. Dit probleem is ondertussen echter opgelost door de FixAssist. De stylusopstelling voorkomt ook schachtcontact en daardoor afwijkende meetresultaten. Lehnert weet dat zoiets gemakkelijk kan gebeuren. Hij herinnert zich een klacht van een klant, die dankzij de FixAssist uiteindelijk een positieve uitkomst had voor Haager.
Haager is een innovatief bedrijf met een lange traditie dat nu door de vijfde generatie van de familie wordt gerund. Nieuwe productiemethoden zoals CNC-draaien, frezen en lasertechnologie perfectioneerden en industrialiseerden de vervaardiging van sieraden. De productie van onderdelen met toleranties tot op duizendsten van een millimeter werd daardoor mogelijk. Dankzij deze productieknowhow kon het familiebedrijf de partner worden van bedrijven die producten van de hoogste kwaliteit en functionele capaciteit vervaardigen en ongeveer 90% van de inkomsten uit medische technologie genereren. Tot de klanten van het in Pforzheim gevestigde familiebedrijf behoren een groot aantal wereldwijd opererende spelers uit de medische techniek, die de kwaliteit van de gedraaide en gefreesde precisieonderdelen op prijs stellen. Het bedrijf heeft momenteel 35 mensen in dienst.