Om gevaarlijke trillingen in scheepsmotoren op te vangen, moeten elastische koppelingen exact afgestemd worden op de specifieke behoeftes van elk afzonderlijk schip en diens motor. Daarom zijn de verschillende modellen en soorten koppelingen van de fabrikant VULKAN, die koppelingen en tandwielen maakt, ook zo divers. Om die grote verscheidenheid aan koppelingen grondig te kunnen analyseren, zocht VULKAN naar een snelle en nauwkeurige oplossing om deze te digitaliseren, en kozen ze uiteindelijk voor de laserscanner T-SCAN CS van ZEISS.
- Snel en nauwkeurig gedigitaliseerd
- Productieproces versneld
- Afwijzingen en aanpassingen worden verminderd
Digitalisering van gegoten onderdelen met laserscanners
Uitdaging: een grote verscheidenheid aan koppelingen meten
De koppelingen uit de productlijn RATO S van VULKAN bestaan uit verschillende gegoten onderdelen. Om de vereiste elasticiteit te verkrijgen, worden twee van deze gietstukken samengebracht via een techniek die bekend staat als vulkanisatie. Het probleem: de technische tekeningen en uiteindelijke gietstukken kwamen nietaltijd 100% met elkaar overeen. Hierdoor hadden werknemers extra tijd nodig om deze opnieuw te bewerken. Om het productieproces te verbeteren was er in de eerste plaats een exacte analyse nodig van de gietstukken. "Deze productlijn telt meer dan 40 versies en maten", zegt Andreas Ladwig, Junior Lean Production Officer. "Om hun geometrie te te meten met schuifmaten zouden we jaren nodig hebben." Een snellere en meer nauwkeurige aanpak was dan ook nodig.
Oplossing: de handmatige laserscanner ZEISS T-SCAN CS
VULKAN introduceerde een T-SCAN CS laserscanner van ZEISS in hun meetprocessen. Deze digitaliseert de topografie van het werkstuk met 210.000 afzonderlijke punten per seconde. De gegevensopslagsoftware van ZEISS genereert een 3D-model van het werkstuk aan de hand van deze puntenwolken. De bediener plaatst de gietstukken eerst op een bankschroef in de productieruimte. Tijdens het scanproces slaat een ZEISS T-TRACK CS+ volgcamera, die op een dichtbijzijnd statief staat, de punten die door de laserscanner worden vastgelegd, op in een virtueel coördinatensysteem.
Met de T-SCAN CS laserscanner van ZEISS ging het scannen snel en waren de gegevens zo compleet."
Andreas Ladwig, Junior Lean Production Officer
Hoge meetsnelheid dankzij de handmatige laserscanner van ZEISS
Voordeel: Snelle digitalisatie, minder weigeringen
Ladwig en zijn collega hebben de CAD-modellen vergeleken met de scans die met behulp van de INSPECTplus software van ZEISS gemaakt werden. Daarnahebben ze de 'oude' CAD-modellen geüpdatet en ze naar de leverancier voor de gietstukken gestuurd. Vervolgens werden de "nieuwe" gietstukken bij de leverancier eerst getest met een laserscan. "Het gaat allemaal ongelofelijk snel", zegt Ladwig. "Als mijn collega 's morgens iets scant en ik de analyse in de middag uit kan voeren, kunnen we de tests van het eerste exemplaar van een onderdeel in amper een werkdag voltooien. Vroeger nam dit weken in beslag." Het optimalisatieproces heeft tot een enorme daling geleid van zowel het weigeringspercentage, als de tijd en moeite die een revisie normaal kost.
De familieonderneming VULKAN GROUP werd in 1889 opgericht en bestaat al meer dan 125 jaar. Vandaag heeft het bedrijf ongeveer 1.200 werknemers op twintig verschillende locaties over de hele wereld. VULKAN COUPLINGS is het meest winstgevende bedrijf van de drie onderdelen. Zij richten zich op dieselmotortoepassingen in scheepvaart en generatorsystemen. De uitdaging: dieselmotoren produceren vibraties die ernstige schade zouden kunnen toebrengen aan aandrijfassen zonder het gebruik van dempkoppelingen. Dit vereist een uitdagende combinatie van een mechanisme voor het overbrengen van vermogen, offset-compensatie en torsietrillingsdemping. Dit is een van de kerncompetenties van het familiebedrijf. VULKAN koppelingen worden wereldwijd al meer dan 50 jaar gebruikt in allerlei soorten schepen.