Gezondheid + Bescherming

Carl Zeiss Vision – Reken telkens op weer iets extra's

Al ruim 160 jaar helpt de innovatiedrang van Carl Zeiss de wereld van de visuele waarneming vooruit.

16 oktober 2021
  • Carl Zeiss Vision – Reken telkens op weer iets extra's

Op grote afstand of van dichtbij; van telescopen die in de ruimte worden ingezet in satellieten van Google Earth tot elektronische microscopen voor onderzoek; van precisie tot maximale betrouwbaarheid; van filmcameratechnologie voor professioneel gebruik tot geïntegreerde camera lenzen in gsm-toestellen van Nokia: Innovatie is altijd toonaangevend geweest tijdens het bestaan van de Carl Zeiss-onderneming. Het spreekt voor zich dat dit ook geldt voor de ontwikkeling van de technologie en vervaardiging van brillen, instrumenten om het gezichtsvermogen te meten en visuele hulpmiddelen.

Er zijn misschien mensen die denken dat elke bril hetzelfde is. Deze mensen zitten er flink naast, want er zijn veel kleine dingen - zoals metingen en precieze vervaardiging, hoogwaardige materialen, geavanceerde technologieën en kwaliteitscontroles - nodig om te zorgen dat een bril iets is waar de gebruiker in elke situatie van op aan kan.

Vervolgens heeft de divisie van de Carl Zeiss-onderneming die zich bezighoudt met de vervaardiging van brillen in haar bestaan al vele mijlpalen bereikt door de uitvinding van talloze innovatieve oplossingen. In 1937 ontwikkelde Carl Zeiss gepolariseerde lenzen. Het eerste gepolariseerde brillenglas werd in 1959 geproduceerd.

In 1983 introduceerde Carl Zeiss 's werelds eerste multifocale brillenglas voor binoculair zicht en maakte daarmee mogelijk dat gebruikers met één enkele bril zowel op korte als lange afstand optimaal konden zien.

Carl Zeiss was ook de eerste brillenfabrikant in Europa die brillenglazen met hoge index vervaardigde van kunststofmaterialen. Pas toen deze technologie beschikbaar was konden fabrikanten dunne en lichte brillen vervaardigen. Een ander uniek kenmerk van ZEISS-brillenglazen is dat de dikte van het glas kan worden aangepast aan het montuurontwerp.

  • In 2000 was Carl Zeiss de eerste onderneming die multifocale brillenglazen kon aanpassen aan de individuele behoeften van de gebruikers en ze aan de hand daarvan maken

In 2000 was Carl Zeiss de eerste onderneming die multifocale brillenglazen kon aanpassen aan de individuele behoeften van de gebruikers en ze aan de hand daarvan maken. Deze nieuwe generatie aangepaste multifocale brillenglazen biedt voordelen zoals een nabij- en verzicht zonder inspanning, dankzij een bijzonder breed gezichtsbereik, waardoor optimaal draagcomfort ontstaat. Om te zorgen dat ook gebruikers die liever modieuze platte montuurontwerpen dragen hiervan kunnen profiteren, zijn aangepaste multifocale brillenglazen ook verkrijgbaar als "kort ontwerp".

In 2007 lanceerde de onderneming nog een baanbrekende uitvinding: The i.Profiler®. Met gebruik van geavanceerde precisietechnologie stelt dit instrument individuele visuele profielen samen. Tevens stelt het optometristen in staat parameters te analyseren die eerder niet in aanmerking werden genomen. Op basis van deze parameters en de bijkomende resultaten van de oogtest kunnen ZEISS-precisieglazen worden uitgemeten met absolute nauwkeurigheid en optimaal worden berekend.

ZEISS wil uw ogen in de watten leggen vanaf het moment dat ze door een ZEISS-brillenglas eenkijken en u kunt genieten van alle voordelen van perfect zicht.


Deel dit artikel