De beste brillenglazen voor autorijden
Veilig aankomen op de plaats van bestemming
Bij het autorijden hebben onze ogen een zware taak: zien bij slecht licht, verblindend zonlicht, mist, natte of reflecterende wegen - niet te vergeten de vele andere weggebruikers, verkeerstekens en informatie die moet worden opgenomen. De juiste brillenglazen kunnen zelfs lange en frequente ritten tot aangename en - vooral belangrijk - veilige reizen maken. Maar wat is de ideale bril voor het rijden?
Slecht zicht is een van de grootste veiligheidsrisico's bij het autorijden
Met een bril voor het autorijden kunnen we onder andere beter zien, de wegveiligheid verhogen, onze ogen ontspannen en beschermen tegen schadelijke straling. Een bril voor het autorijden is veel meer dan een modieus accessoire voor de zomer. Onderzoek heeft aangetoond dat veel automobilisten slecht zien. Dit is een van de hoofdoorzaken voor ongevallen op de weg en een risico dat iedere automobilist eenvoudig kan beperken.
Daarom zijn regelmatige ogentests door een opticien en, indien nodig, aangepaste visuele hulpmiddelen essentieel voor iedere automobilist. Experts adviseren volwassenen hun ogen minimaal om de twee jaar te laten controleren, zelfs wanneer zij geen merkbare visuele problemen hebben. Een jaarlijkse ogentest wordt aanbevolen voor iedereen boven de veertig, om mogelijke ouderdomsverziendheid tijdig te kunnen constateren.
Goed zicht bij het autorijden is gebaseerd op een combinatie van factoren
Goed zicht bij het autorijden is afhankelijk van een groot aantal factoren. Wij moeten kunnen zien zonder schitteringen en reflecties, maar ook helder en 's nachts met voldoende contrast. Een ander belangrijk punt is het montuur, dat het zicht in bepaalde gebieden kan blokkeren als het niet past, of regelmatig afzakt als het niet goed op zijn plaats blijft zitten. Vanaf de leeftijd van 40 jaar kan het gezichtsvermogen ook nadelig worden beïnvloed door beginnende ouderdomsverziendheid (presbyopie).
De juiste brillenglazen en een goed passend montuur bieden hulp bij elk van deze factoren. De ideale bril voor autorijden biedt een doeltreffende bescherming tegen schittering met een goede ontspiegeling en gepolariseerde of gekleurde brillenglazen - Bij presbyopen moeten multifocale brillenglazen geschikt zijn om snel van kijkafstanden te veranderen, zoals vaak gebeurt tijdens het autorijden.
Wat is de ideale bril voor het rijden?
Goed zicht bij het autorijden is afhankelijk van een groot aantal factoren. De juiste brillenglazen en een goed passend montuur bieden hulp bij elk van deze factoren.
-
U wordt blootgesteld aan verschillende lichtbronnen, zowel overdag als 's nachts, met name wanneer u rijdt. Fel zonlicht, koplampen van tegemoetkomend verkeer, diffuus licht van straatverlichting en reflecties op de bril of de voorruit van het voertuig kunnen gevaarlijke afleidingen veroorzaken die uw zicht beïnvloeden. Dit zijn extra veiligheidsrisico's, zelfs voor bestuurders met perfect zicht, gezien slecht zicht in donkere omstandigheden en gevoeligheid voor reflecties een grotere kans op nachtelijke ongelukken kan opleveren.1 Wij raden aan dat bestuurders die vaak bij schemer en in het donker rijden speciale anti-reflectie brillen dragen met een antireflectiecoating. Speciale brillenglazen voor tijdens het (auto)rijden, zoals de DriveSafe brillenglazen van ZEISS en brillenglazen voor tijdens het (auto)rijden in het donker, zijn standaard voorzien van een speciale coating die reflecties vermindert en ontspannen zicht garandeert. Anti-reflectie zonnebrillen gaan schitteringen overdag tegen.
-
Reflecties, of die nu veroorzaakt worden door metalen oppervlakken of door water op de weg, kunnen ongeacht het seizoen een bijkomende risico vormen als u standaard brillenglazen draagt. Het gereflecteerde licht wordt in een bepaalde richting geleid en veroorzaakt onaangename schitteringen. Polariserende brillenglazen bieden extra veiligheid in dit soort situaties. Polarisatie filtert het licht en vermindert de gevaarlijke reflecties die kunnen worden veroorzaakt door natte wegen of sneeuw. Tegelijkertijd zorgt een speciale tint van de brillenglazen ervoor dat het contrast wordt verbeterd en u kleuren beter kunt waarnemen. Dit zorgt ervoor dat tegenliggers eerder en beter gezien worden, ongeacht de omstandigheden.
Houd er rekening mee dat u met gepolariseerde brillenglazen sommige dashboardschermen minder goed ziet. U controleert dit best voor u de brillenglazen aankoopt.
-
Bepaalde tinten kunnen bijzonder aangenaam zijn voor het autorijden. Bruine of grijze tinten helpen om lichtsignalen zoals verkeerslichten of remlichten binnen milliseconden te identificeren, waardoor de reactietijd direct verbeterd wordt. Tip: gekleurde brillenglazen met kleurgradiënten bieden een betere blik op het dashboard, omdat ze naar beneden toe lichter worden.
-
Voor geïrriteerde ogen door de verwarming in de winter of door de wind in een cabrio bestaan er vele opties die u helpen in alle weersomstandigheden uw bestemming te bereiken, zonder dat uw ogen vermoeid raken. Bepaalde typen monturen bieden bijvoorbeeld extra bescherming tegen stofdeeltjes of kleine insecten. Bovendien zijn top-coatings zoals DuraVision® Platinum of DuraVision® DriveSafe van ZEISS, niet alleen water- en vuilafstotend, maar bieden zij ook effectieve bescherming tegen krasjes op de bril en andere schadelijke omgevingsinvloeden.
Laat uw bril niet te lang in de auto liggen. Hoge temperaturen en temperatuurschommelingen kunnen brillenglazen beschadigen.
-
Uit onderzoek, uitgevoerd door het FKFS2 -instituut namens ZEISS, is gebleken dat we gemiddeld 97% van onze totale tijd achter het stuur besteden aan het kijken naar de weg voor ons en naar tegenliggers. Waarschijnlijk een stuk meer dan u had verwacht! Bovendien hebben uw ogen ook nog andere taken om uit te voeren. Ze moeten snel switchen tussen de zijspiegels, de achteruitkijkspiegel en het dashboard. Meestal is dat voor jonge bestuurders geen punt, maar vanaf zo'n 35-40 jaar zijn onze ogen niet langer in staat, of 'geschikt', zoals de deskundigen zeggen, om zich zo snel als vroeger aan te passen aan verschillende afstanden. U heeft mogelijk speciale multifocale brillenglazen nodig , die ook wel varifocale brillenglazen voor (auto)rijden genoemd worden, om dit probleem te overwinnen.
U bent waarschijnlijk bekend met het concept van bifocale brilenglazen, ontworpen voor mensen die twee verschillende sterktes hebben. Bifocale brillenglazen voor tijdens het (auto)rijden worden echter steeds minder populair. Deze worden vervangen door multifocale brillenglazen, een verbetering ten opzichte van de bifocale technologie. Deze brillenglazen maken gebruik van een vergelijkbaar concept, maar waar bifocale glazen een duidelijk lijn over het brillenglas hebben lopen, werken varifocale of multifocale brillenglazen met meerdere zichtpunten om te voldoen aan uw visuele behoeften.
Visuele gewoonten tijdens het (auto)rijden zijn natuurlijk anders dan uw normale visuele gewoontes, maar uw multifocale brillenglazen kunnen geoptimaliseerd worden voor tijdens het (auto)rijden. Om met een varifocale bril te kunnen rijden moeten de zichtgedeeltes van multifocale brillenglazen voor de middellange afstand en voor veraf bijzonder groot zijn. Hierdoor kunnen we ons snel heroriënteren wanneer onze ogen, met minimale hoofdbewegingen, switchen tussen het wegdek het dashboard.
Speciale multifocale brillenglazen zoals die van ZEISS DriveSafe voldoen aan de specifieke visuele eisen tijdens het rijden. Zoals gebruikelijk is het van belang dat deze glazen voor optimaal comfort nauwkeurig door een professional worden afgestemd op de behoeften van de drager. DriveSafe multifocale brillenglazen zijn niet alleen geschikt voor tijdens het (auto)rijden, maar ook perfect voor dagelijks gebruik. Na een korte gewenningsperiode zijn deze multifocale glazen net zo comfortabel als een maatpak. -
Veel mensen hebben meer moeite met zien wanneer ze 's nachts en bij schemering rijden dan bij normaal licht. Visuele hulpmiddelen die zijn ontworpen voor het zien overdag, met kleinere pupillen, voldoen mogelijk niet. De i.Profiler® van ZEISS, een speciaal apparaat voor oogmeting op basis van de innovatieve wavefront-technologie, meet het oog met de pupillen wijd open, vergelijkbaar met nachtzichtsituaties. Vervolgens is het met behulp van de i.Scription®-technologie mogelijk deze metingen bij de productie van de brillenglazen te integreren. Zo krijgt u brillenglazen voor een scherper nachtzicht, waarmee u veiliger kunt autorijden en kleuren en contrast beter kunt waarnemen.
De keuze van een montuur voor het autorijden - waar moet ik rekening mee houden?
Het montuur draagt veel bij aan tot een perfect resultaat.
- Het montuur en de pootjes moeten zo dun mogelijk zijn en aan de bovenkant van het montuur op elkaar aansluiten. Dit voorkomt dat het montuur het blikveld verkleint tijdens het autorijden.
- Als de brillenglazen groot genoeg zijn, zijn er minder hoofdbewegingen nodig om in de achteruitkijkspiegel en de zijspiegels te kijken.
- Een montuur met gebogen brillenglazen helpt om storing door invallend licht aan de zijkanten te reduceren.
- Het montuur moet ook comfortabel en veilig op de neus zitten om ervoor te zorgen dat de bril ook tijdens snelle hoofdbewegingen op zijn plaats blijft. Ook hier is een goede aanmeting essentieel, anders kan de bril problemen als hoofdpijn en oogpijn veroorzaken.
Brillenglazen die zijn geoptimaliseerd voor autorijden maken een autorit ook aangenamer, zelfs in omstandigheden met weinig licht zoals regen, sneeuw, schemering of in het donker. De schittering van koplampen van tegenliggers of verspreid licht van straatlichten kan worden beperkt. Dit is mogelijk dankzij speciale technologieën en coatings.
-
1
Babizhayev M, A: Glare Disability and Driving Safety. Ophthalmic Res 2003;35:19-25. doi: 10.1159/000068199
-
2
Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart (FKFS) http://www.fkfs.de; FKFS Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart is een onafhankelijke stichting verbonden aan de Universiteit van Stuttgart. Sinds haar oprichting in 1930 is het FKFS uitgegroeid tot een van de grootste en meest toonaangevende onderzoeksinstituten op het gebied van automobieltechniek en staat ten dienste van grote autofabrikanten en leveranciers.