Brillen voor piloten – perfect zicht zelfs boven de wolken
Of ze nu vliegen voor hun job of als hobby, piloten hebben brillen nodig waarmee ze goed kunnen zien, zelfs onder extreme licht- en weersomstandigheden.
Brillen voor piloten hebben een veeleisende taak: Nog meer dan bijna elke andere toepassing moeten ze het zicht van hun drager perfect optimaliseren en extreme helderheid compenseren. Voor zeilen, hobbyvliegen, deltavliegen, paragliden en voor luchtvaartprofessionals: BETER ZIEN met de perfecte brillen voor piloten.
Piloten hebben brillen nodig die altijd een goed zicht garanderen, zowel op afstand als dichtbij. Dit is geen gemakkelijke opgave, want de lichtomstandigheden en het zicht zijn extreem en kunnen van het ene moment op het andere veranderen. Piloten moeten objecten zoals torens en luchtverkeer goed kunnen zien maar ook perfect details kunnen lezen zoals cockpitinstrumenten en nauwkeurig kleuren kunnen zien om de signalen duidelijk en correct te interpreteren.
Ideale bril voor piloten: gekleurde brillenglazen met ZEISS Skylet®
Met zijn Skylet® zonnebrilglazen die bescherming bieden tegen de zon heeft ZEISS speciale technologie ontwikkeld die precies aan deze eisen voldoet en perfect zicht garandeert voor alle hoogtes en lichtomstandigheden, zowel voor beroeps- als voor hobbypiloten. Skylet® zonnebrilglazen bieden 100 % UV-bescherming, verminderen storende schitteringen en verbeteren ook het constrastzicht in extreme lichtomstandigheden. Dit is niet alleen heel handig – het draagt ook aanzienlijk bij tot de veiligheid.
Een optie die in het bijzonder geschikt is voor piloten is de "fun" variant van de Skylet® zonnebrilglazen: Skylet® fun met 70 % lichtreductie – de helderste Skylet® brillenglazen op sterkte met een esthetisch aantrekkelijke, roodbruine kleur. Deze krijgen het hoogst mogelijke kleurencontrast uit het glas bij gemiddelde omgevingshelderheid – ideaal voor moeilijke lichtomstandigheden.
Voor diegenen die liever donkere kleuren hebben, bevelen we de ZEISS Skylet "road" variant aan met een 80 % tint in esthetisch bruin – ideaal voor het gemiddeld sterke zonlicht van een typische Centraal-Europese zomer. Maar piloten mogen geen brillenglazen dragen die donkerder zijn dan dit: om te voorkomen dat hun vermogen kleuren te onderscheiden te sterk wordt belemmerd, raadt het Duitse Federale Bureau voor Luchtvaart af brillenglazen te gebruiken met een kleurdichtheid die meer dan 85 % bedraagt.
Belangrijk: waarom piloten polarisatiefilters voor hun brillenglazen moeten vermijden
Zonnebrilglazen of glazen op sterkte met polarisatiefilters zijn voor de meeste piloten niet geschikt. Dergelijke filters beschermen normaal gezien tegen reflecties, maar piloten mijden ze beter omdat de speciale structuur van vele cockpitschermen in combinatie met het effect van polariserende brillenglazen snel het zicht van piloten kan belemmeren waardoor het mogelijk is dat ze bepaalde signalen niet opmerken. In bepaalde weersomstandigheden zijn sommige vliegtuigen moeilijk visueel waar te nemen, of zijn ze alleen herkenbaar door het zonlicht dat erop reflecteert. Als deze reflectie wordt geblokkeerd door een bijkomende polarisatiefilter in de bril, zou het kunnen dat de piloot het andere toestel niet kan zien, waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat ... Bovendien kan het naargelang de positie van het hoofd van de piloot onmogelijk zijn LCD-schermen (instrumenten, navigatietoestellen, enz.) af te lezen door zulke brillenglazen, of worden de schermen gewoon als zwarte oppervlakken waargenomen.
Perfect voor piloten: ZEISS gradiëntglazen
Wanneer piloten een zonnebril kiezen, is het belangrijk dat ze kiezen voor neutrale glaskleuren (uw ZEISS oogheelkundig opticien zal u graag advies geven over de vele mogelijkheden). ZEISS Skylet® zonnebrilglazen zijn speciaal ontworpen voor situaties waarin een sterke werking tegen UV en schittering en een zicht met hoog contrast belangrijk zijn. In dit geval betekent "hoog contrast" in staat zijn beter het onderscheid tussen kleuren te kunnen maken, zodat de groene weide in de verte duidelijk – en onmiskenbaar – wordt waargenomen als groen. Dit stelt piloten ook in staat de weersomstandigheden beter te "lezen", in het bijzonder veranderingen van de wolken. Op die manier verdwijnt elke belemmering bij het herkennen van kleuren grotendeels zodat alle instrumenten perfect en betrouwbaar kunnen worden gelezen – net als bij de ZEISS Skylet® varianten "fun" en "road".
Vele gekleurde zonnebrillen of brillenglazen op sterkte, die vooral het blauwe deel van het lichtspectrum filteren, hebben een invloed op hoe kleuren worden waargenomen. Daarom raden instellingen als het Duitse Federale Bureau voor Luchtvaart dergelijke glazen duidelijk af. Maar voor wie een beetje kleur toch kan appreciëren, bieden de nieuwe ZEISS gradiëntglazen een veilig alternatief dat bij uitstek geschikt is voor gebruik in vliegtuigen. Zo kan het bovenste gedeelte van het glas donkerbruin worden gekleurd en het onderste gedeelte een lichtere kleur waarmee de instrumenten in de cockpit gemakkelijker kunnen worden afgelezen. Brillenglazen met optimale lichtreductie, een neutraal kleurenpallet en 100 % UV-bescherming voldoen aan de strikte vereisten voor pilotenbrillen die worden gesteld door overheidsdiensten en pilotenverenigingen.
Overigens: piloten moeten fototrope of meekleurende zonnebrillen vermijden. Meekleurende zonnebrillen hebben altijd enkele seconden nodig om zich aan te passen aan veranderende licht- en UV-omstandigheden.
Veiligheid en visueel comfort met multifocale brillenglazen
Vroeg of laat overkomt het de meeste piloten die brillen dragen: ze kunnen objecten in de verte en dichtbij niet meer met dezelfde scherpte zien. Voor piloten is dit meer dan een ongemak – het creëert ook een potentieel gevaarlijke situatie. Multifocale brillenglazen zijn getest en op de proef gesteld om dit probleem het hoofd te bieden bij gebruik in vliegtuigen. Ze zijn zo afgesteld dat ze perfect passen voor de drager – als een maatpak – en piloten een haarscherp zicht geven zowel op grote afstand (torens en luchtverkeer) als dichtbij (bijv. schermen van cockpitinstrumenten of kaarten). In combinatie met Skylet® zonnebrilglazen zijn dit de perfecte brillen voor piloten.
Wat is belangrijk bij het kiezen van een brilmontuur?
Een groot gezichtsveld is belangrijk. Brilmonturen die goed zijn voor piloten zijn onder andere de omsluitende modellen met gebogen lenzen: deze zijn lichtjes gecontourd rond het gezicht om op een doeltreffende manier het storende strooilicht te verzachten dat anders van opzij of van achter in de ogen van de drager zou kunnen schijnen. Aan de slapen moet het dun zijn en niet te ver weg van het hoofd zodat de piloot zonder problemen zijn hoofdtelefoon kan gebruiken. Monturen voor piloten moeten altijd comfortabel zitten gedurende langere periodes en mogen niet tegen het hoofd drukken. Dit is eenvoudig als met enkele regels rekening wordt gehouden.
Tip: Neem uw hoofdtelefoon mee naar de opticien, zodat deze rekening kan houden met de grootte ervan en u het perfecte montuur kan aanbevelen. Als u echt op zeker wilt spelen, vraag dan of u het montuur kunt lenen om het te testen. Uw ZEISS oogheelkundig opticien zal u hier graag bij helpen.
Overigens:
vele piloten maken ook gebruik een krachtige afwerking als DuraVision® Platinum van ZEISS om hun brillenglazen te beschermen tegen krassen en andere beschadigingen door de omgeving.
Image: i.stockphoto.com © Stacey Newman