Werkleven

ZEISS geeft multifocale brillenglazen een nieuwe betekenis!

Er worden steeds hogere eisen gesteld aan ons gezichtsvermogen. BETER ZIEN spreekt met Laura Rocha over deze uitdagingen en hoe het nieuwe ZEISS Multifocaal Portfolio dit aanpakt.

16 oktober 2019
  • Loremipsum

Het ontwerp van ZEISS brillenglazen wordt voortdurend geoptimaliseerd om tegemoet te komen aan de visuele uitdagingen van de moderne wereld. ZEISS laat niets aan toeval over: vele jaren ervaring in de optica, een gigantische database met feedback van brildragers, speciale in-house technologieën, en eigenspecifieke processen en software. Dit alles ligt aan de basis voor producten die precies overeenkomen met de hedendaagse behoeften. ZEISS garandeert dat alleen technisch geavanceerde producten en uitvoerig geteste technologieën op de markt gebracht worden. ZEISS heeft zijn hele multifocale portfolio gereviseerd en ingedeeld in vier performance categorieën. BETER ZIEN vroeg Laura Rocha, Group Product Manager voor Multifocale Glazen bij ZEISS, wat de nieuwe multifocale glazen zo bijzonder maakt.

BETER ZIEN: De samenstelling van het nieuwe ZEISS Multifocaal Portfolio kostte heel wat tijd. Waarom was dit eigenlijk nodig, een geheel nieuw ontwerp van alle ZEISS multifocale glazen?

Laura Rocha: Als we stilstaan bij wat er om ons heen gebeurt, realiseren we ons al snel hoe ingrijpend ons leven de laatste jaren veranderd is. Meer aandacht voor de indruk die we achterlaten en de groeiende digitalisering in het dagelijks leven, tonen dit duidelijk aan. Iedereen is tegenwoordig bijna helemaal afhankelijk van digitale apparaten. Pc's, laptops, tablets of smartphones zorgen ervoor dat we steeds in contact staan met onze zakelijke partners, vrienden en familie. Moderne technologie biedt een heleboel voordelen, maar het is ook belangrijk te beseffen dat dit extra druk op onze ogen legt, wat tot vermoeidheid en andere symptomen kan leiden. Onze ogen moeten voortdurend wisselen tussen dichtbij en veraf en dat vergt enorm veel energie. Helaas kunnen ze niet op hetzelfde tempo ontwikkelen als de digitale wereld en even worden geüpdatet, zoals een tablet! ZEISS, een toonaangevend bedrijf op het gebied van innovatie en technologie, introduceert zijn nieuwe Multifocaal Portfolio om beter aan de wensen van brildragers te kunnen voldoen. Speciaal met aandacht voor deze 'nieuwe' wereld, draagt ZEISS bij aan comfortabel en stressvrij zicht.

Laura Rocha - Group Product Manager voor Multifocale Glazen bij ZEISS

Iedereen is tegenwoordig bijna helemaal afhankelijk van digitale apparaten. Pc's, laptops, tablets of smartphones zorgen ervoor dat we steeds in contact staan met onze zakelijke partners, vrienden en familie.

Laura Rocha Group Product Manager voor Multifocale Glazen bij ZEISS

BETER ZIEN: Wat maakt ZEISS multifocale brillenglazen zo bijzonder? Waarin ligt het verschil? Waarin ligt het verschil?

Laura Rocha: Het gaat hier om differentiatie. Vergeleken met de oudere ZEISS brillenglazen en multifocale glazen van andere fabrikanten is het ontwerp van de nieuwe ZEISS Multifocale brillenglazen gericht op probleemloos, natuurlijk zicht van alle afstanden. Bovendien focussen we nu ook sterker op het nabije zicht. Kortom: de korte kijkafstand die we nodig hebben op het werk en bij smartphones en tablets, maar ook de standaard leesafstand staan centraal. Het ontwerp is geoptimaliseerd voor een dynamische oogbeweging tussen nabij en veraf. U kunt zich vrij bewegen zonder tekenen van vermoeidheid of duizeligheid. Dit wordt gegarandeerd door onze unieke innovatie: Digital Inside® Technology.

En: Precision Technology combineert een aantrekkelijk uiterlijk met uitstekende visuele prestaties voor alle sterktes. Het is voor iedereen belangrijk hoe we op anderen overkomen, hoe we onszelf zien maar ook hoe goed we kunnen zien!

Vele factoren, van kleine details tot en met ingewikkelde technologieën, dragen tot het unieke karakter van ZEISS multifocale glazen bij. Naast alle bovengenoemde voordelen, kunnen ze ook in elk willekeurig montuur worden aangebracht. We weten allemaal dat de mode razendsnel verandert. Het bijzondere aan multifocale glazen is dat de brildrager comfortabel kan zien op alle afstanden. Dit kan echter veranderen als hij of zij een nieuw montuur aanschaft. Tot nu toe moesten opticiens een evenwicht vinden tussen de 'oude' multifocale glazen waaraan de drager gewend was en de nieuwe brillenglazen in het nieuwe montuur. Zo werd een verslechtering van de visuele kwaliteit en van comfort van het zicht zoveel mogelijk beperkt.

De Adaptation Control Technology die wij hebben ontwikkeld, een wereldinnovatie van ZEISS zorgt ervoor dat opticiens bij het positioneren van de nieuwe zone voor nabij zicht de huidige visuele gewoonten van de brildrager kunnen afstemmen op de nieuwe sterkte. Dit voorkomt een verslechtering van het nabije zicht als de drager een sterkere correctie nodig heeft. Het gevolg: snelle en makkelijke gewenning!

Verder maakt FrameFit®+ Technology het eenvoudiger om de kijkzones van de multifocale glazen te configureren voor ongewone montuurvormen , zoals de modieuze pilotenbrillen. Modieuze monturen en multifocale glazen: een onoplosbaar conflict? Dat is verleden tijd!

BETER ZIEN: Wat verwachten brildragers vandaag van hun multifocale glazen?

Laura Rocha: We eisen steeds meer van onze brillenglazen. Enkele jaren geleden konden we ons de uitdagingen van vandaag nauwelijks voorstellen. We werken aan de nabije kijkzone om oplossingen te vinden voor de steeds kortere kijkafstanden die we gebruiken bij apparaten zoals smartphones en tablets (ongeveer 35 cm). Dit betekent dat onze ogen zich meer moeten inspannen. Iedereen wil voortdurend goed kunnen zien, zelfs als onze ogen constant moeten switchen tussen verschillende kijkafstanden. Dit leidt tot vermoeide ogen. We willen graag dynamisch zijn, maar willen niet dat onze multifocale bril ons daarbij in de weg staat. We willen niet alleen goed zien, maar er ook goed uitzien, ongeacht de sterkte van onze correctie. Het individuele aspect en aansluiting op de lifestyle van de brildrager worden steeds belangrijker. We zijn allemaal uniek en we hebben allemaal onze eigen persoonlijke wensen.

ZEISS technologieën

Precision Pure

Precision Plus

Precision Superb

Individual 2

Geoptimaliseerd voor de ogen

Geoptimaliseerd voor de ogen + montuur

Geoptimaliseerd voor de ogen + montuur + gezicht

Geoptimaliseerd voor de ogen + montuur + gezicht + belangrijkste dagelijkse bezigheden

IndividualFit® Technology

Luminance Design®  Technology

FaceFit Technology

Adaptation Control Technology

FrameFit®+ Technology

Digital Inside® Technology

Precision Technology

BETER ZIEN: Welke rol speelt mode bij multifocale brillenglazen?

Laura Rocha:  De cosmetische factor is erg belangrijk, niet alleen bij de montuurkeuze, maar ook voor de ontwikkeling van het glas. Bij ZEISS zijn we altijd op zoek naar de perfecte combinatie van montuur, glazen en visuele kwaliteit voor de brildrager. Daarom is Precision Technology van essentieel belang en is het een standaardkenmerk van alle nieuwe multifocale brillenglazen. De technologie zorgt voor het perfecte evenwicht tussen de cosmetische eigenschappen van het glas en de visuele kwaliteit die de brildrager ervaart, voor alle sterktes.

We hebben allemaal veel vrijheid in ons dagelijkse leven. Dus waarom zouden we dan compromissen accepteren in onze levensstijl, of in ons uiterlijk?

BETER ZIEN: Veel mensen twijfelen nog steeds over de aankoop van hun eerste multifocale bril. Ze zijn bang dat ze er niet makkelijk aan kunnen wennen. Wat zou u die mensen adviseren?

Laura Rocha:  Met de nieuwe multifocale glazen zijn die problemen uit de wereld geholpen. Er is namelijk zoveel vooruitgang geboekt in de technologieën voor de ontwikkeling en productie van brillenglazen. Opticiens hoeven hun patiënten niet langer te waarschuwen: "U zult er misschien even aan moeten wennen." Fysiologische parameters en visuele gewoonten spelen een belangrijk rol bij de ontwikkeling van moderne brillenglazen. Dit maakt het gewenningsproces makkelijker en sneller.

Een eenvoudig voorbeeld: Er is voor het eerst een tweezijdige nabije kijkzone geïntroduceerd die zowel voor analoog als digitaal gebruik geschikt is. Dit geeft de drager niet alleen een comfortabel nabij zicht, maar ook een optimale nek- en rughouding bij het gebruik van tablets, smartphones, computers enz.

Fysiologische parameters en visuele gewoonten spelen een belangrijk rol bij de ontwikkeling van moderne brillenglazen. Dit maakt het gewenningsproces makkelijker en sneller.

Laura Rocha Group Product Manager voor Multifocale Glazen bij ZEISS

BETER ZIEN: Laat het ons nu hebben over IndividualFit® Technology en Luminance Design® Technology: wat is het geheim achter deze twee technologieën en waarom zorgen ze voor meer individuele aanpassing? Voor welke brildragers zijn deze technologieën bedoeld?

Laura Rocha:  Het geheim? Dat zit in ons. Dat klinkt misschien wat mysterieus, maar het is de waarheid. Beide technologieën zijn op onze eigen, persoonlijke 'realiteit' gebaseerd. De Luminance Design®   Technology enerzijds maakt gebruik van de daadwerkelijke pupildoorsnede van de brildrager, die voor iedereen anders is. De IndividualFit®  Technology houdt daarentegen rekening met het kijkprofiel van de drager en zijn of haar belangrijkste bezigheden.

Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de pupildoorsnede of het invallend licht op het netvlies. Als hiervoor één enkele lichtstraal wordt gebruikt, resulteert dat in een piepkleine doorsnede of een doorsnede van nul. We gaan nog een stapje verder. Luminance Design®  Technology maakt gebruik van een gemiddelde pupildiameter van 3,3 mm, met andere woorden, invallend licht op het netvlies van 3,3 mm doorsnede. Dit lijkt meer op de realiteit, niet waar? Om deze doorsnede te berekenen, gebruiken we zowel de voor die leeftijd typische pupildoorsnede en de lichtsituatie op de plek waar hij/zij het vaakst actief is. Dit zorgt voor een soepele overgang van wazige (om optische redenen slecht gedefinieerde) naar heldere zones met het multifocale glas. Zo ontstaat een "zwemeffect" bij het bewegen van de ogen van de ene naar de andere kant , of bij het rondlopen. En ten slotte: De visuele prestatie van de drager is beter bij slecht licht en binnenshuis, wanneer de pupillen wijder opengesperd zijn.

BETER ZIEN: Het is ongelooflijk wat er allemaal bij de productie van een multifocaal brillenglas komt kijken. Waarom zijn de dagelijkse activiteiten van de drager zo belangrijk bij de productie van multifocale brillenglazen?

Laura Rocha: We hebben allemaal andere visuele vereisten, vooral op het werk en bij onze hobby's. Daarvoor dient IndividualFit® Technology. Deze techniek maakt het mogelijk om de kijkzones aan te passen aan de visuele gewoonten van de brildrager. Een voorbeeld: Identieke tweelingen hebben alles gemeen, inclusief hun DNA! Betekent dit dat ze precies dezelfde multifocale bril nodig hebben, zelfs als de ene als politieagent werkt en de andere als schrijver? Het antwoord is ja! ZEISS maakt dit mogelijk. Afgezien van eventuele licht verschillende sterktes, kunnen de kijkzones van individuele 2 glazen van ZEISS worden geoptimaliseerd naargelang de verschillende vereisten van hun beroep. De nabije zone van een schrijver wordt vergroot met 30 %, de middellange afstand van een politieagent met maximaal 28 %. Op die manier krijgen ze ieder de optimale multifocale bril voor hun dagelijks werk.

BETER ZIEN: Welke van deze nieuwe multifocale glastechnologieën zijn het meest interessant voor jou persoonlijk?

Laura Rocha:  Fijn dat je me die vraag stelt! Het nieuwe Multifocale Portfolio van ZEISS voldoet aan de wensen van alle brildragers. We zijn allemaal uniek en we hebben allemaal onze eigen wensen. Daarom is het moeilijk om een bepaalde technologie te noemen. Wel wil ik nog eens benadrukken hoe ingenieus en tegelijk eenvoudig de nieuwe ZEISS multifocale brillenglazen zijn. Deze glazen zijn getest op gewone mensen, ze zijn eenvoudig te begrijpen, maken het werk van de opticien makkelijker en overtreffen de verwachtingen van alle brildragers.

Dit is zelfs nog maar het begin van een revolutie op het gebied van brillenglazen.

Laura Rocha Group Product Manager voor Multifocale Glazen bij ZEISS

BETER ZIEN: Laat ons even tien jaar vooruit kijken... Denk je dat multifocale glazen zich zullen blijven ontwikkelen, of is dit het einde van de productiecapaciteit?

Laura Rocha:  Het einde? Helemaal niet! Dit is zelfs nog maar het begin van een revolutie op het gebied van brillenglazen. Ik kan je natuurlijk nu nog niets verklappen over de toekomstige innovaties. Het is altijd leuk om mensen te verrassen. En ZEISS zal iedereen verrassen, wees daar maar zeker van.
Heb je er zin in?

BETER ZIEN: Absoluut!

Laura Rocha:  Nog iets:
In dit interview vroeg je naar de geheimen achter de nieuwe multifocale technologieën van ZEISS. Dankzij de uitstekende wereldwijde samenwerking binnen het ZEISS ontwikkelingsteam is het zeer moeilijk om het nieuwe Multifocaal Portfolio te imiteren. Het zou nooit mogelijk geweest zijn zonder de inzet van alle werknemers, ook internationaal, die met hun ideeën en ervaringen aan de ontwikkeling ervan bijdroegen. Dit was niet het idee van één afdeling, maar van een groot aantal mensen dat samenwerkt als team in het bedrijf. Om er maar even een paar te noemen: David Sinnott stimuleerde de interesse in het enorme potentieel dat dit project bood, terwijl Claude Labeeuw (VS) het idee had dat tot de ontwikkeling van Inside Digital Technology heeft geleid. De marketingafdeling is erin geslaagd het portfolio duidelijk en begrijpelijk over te brengen met behulp van de pictogrammen. De vereisten en feedback van onze Franse en Spaanse collega's leidden uiteindelijk tot de ontwikkeling van de multifocale brillenglas-app voor de opticien. En natuurlijk mag ik de buitengewone inzet van onze wetenschappers en technici op het vlak van technische ontwikkeling niet onvermeld laten. Ook zijn we Manuela Weinreich heel dankbaar. Als productmanager bracht ze alle onderdelen van het project netjes bij elkaar en zorgde ze ervoor dat iedereen gefocust bleef. Dit gaf Christoph Winter, Anke Hensler en mij de perfecte basis voor de internationale projectlancering.


Deel dit artikel